Over Egbert

Buurt pluspunten
🌿🤭 De wijk als huiskamer. En. Dat ik hier woon en leef in mijn huis, waar de kinderen zijn geboren en deels zijn uitgevlogen, waar ik begon in '88 en naarmate de ervaring groeit, merk dat het huis een eigen leven heeft. Het is zo oud als het jaar dat er aan de achterzijde diagonaal tegenover (op basis van destijds het stratenplan) als kavelgrens van heel het gebied tussen kastanje, hendrik, spijker en park. Staande aan het achterraam zag destijds de kijker aan de overzijde uitziende over het groen kijkende naar een plek in de verte, waar het oude Geldersch Spijker stond, dat iets na 1879 werd gesloopt terwijl het huis in 1879 werd gebouwd. Hier wonende ontdekte ik gestaag dat het timmerwerk is gedaan door de kennelijk een meester-timmerman. Zijn gezellen deden de kunst na en bouwden vrijwel identiek de nummers nr118 en 120. Ziezo, daar was een ensamble, met kenmerkend voor de stijl in de wijk: met een mezzanino. 🎶 Westwaarts, naar de stad, iets verder dan De Lommerd, dat je daar staande, kijkend naar de overzijde eerste verdieping-vensterbanken, plotseling ontdekt dat die vensterbanken verspringen als noten op een notenbalk. Ik zag muziek in die gevel-lijn, wonderlijk hoe kwam dat?
Meer informatie
🌀 🌊 🌬️ Wat nog meer te vertellen? Hmm... Ja, dat kan wel. Zoals.. ik denk met mijn hart, luister met de neus en kijk met de oren, tastend naar vervolg en verwondering. Dat kan ook niet anders, als je ingenieur uitvinder kunstenaar bent, en non-profit ondernemer die soms kunst sponsort uit genoegen voor de verbeelding van iets wat al heel erg lang onzichtbaar was. Het (onder-)steunen van een taal is ook een taal. Beeldtaal bijvoorbeeld. Daar doen veel kunstenaars dis het ook voor. Het werk groeit hier meestal omhoog en vormt zich tot een installatie. 👉 Over krulsels. Straks doet 'ai' ook geluid. Leuk erbij. Weer een dimensie of tralala gebied, domein, (.. blablabla) erbij. Ik sprak vandaag met Hanny. Ze vertelde over een kunstexpositie in een kerk nabij of in Hengelo. Er was daar een biechtruimte ingericht voor een biecht van je kromme onderwerp wat je dan eindelijk eens eerlijk wilde opgebiechten, maar nu dan aan een ai-machine in plaats van aan de kapelaan. Die ai-machine gaf warempel daarna een goed advies. En dan komt next next (generation etcetc) in de toekomst dan nog wel een keer ook nog het geur-domein erbij. En nog later ook tanden, en grijphanden, en daarna robotfabrieken op zonnestroom. Zo bouwt de wereld haar 'golem' (een soort lompe robotmens) die beheerst moet worden op menselijke schaal. Is stroom een 'golem'? Stroom is 'spul' waarvan het gebruik tot genoegen daarnaast ook tot verslaving kan leiden. En waar de beleving tot nut, ook kan leiden tot paradoxen, en tot een valkuil van een weefsel van afhankelijkheden. Neem bijvoorbeeld de permanente vorm van ernstige stroomverslaving, waar binnen in dat weefsel toch nog heel veel nuancering mogelijk is.. tralala flexibiliteit van de mens, dat is nou toch wel een oerkrachtige basis als karakter element. Maar is dat wel waar? Is 'techocratie' werkelijk in staat om naast ons te zijn, om ons vervolgens betekenisvol aan te kijken. Waarom willen we dat? Omdat het mastermind spelletje (connectiveness, verbondenheidsgevoel, verbinding met of zonder tactiliteit, het ene zoals ooit de typemachine, zoals een pen, houtskool, penseel, hout voor het maken van een kast, al deze beelden, stuks en samen, als een nieuwsgierig muisje op zoek naar voedsel, drank of spijs, door de kleine wereld van onze innerlijke verbinding zoekende verbeelding sluipt. Terwijl we verloren zijn geraakt door het 'businessmodel' van winstbergen uit marktzenuwen, waar de wereld van do-it-yourself met open source modulair aan een schakelen van behoeften aan basis elementen en diensten, heel eenvoudig kunnen faciliteren in optimale balansen naar wens en behoefte. 🤭 Maar we hebben geluk, als we tenminste ook wijze handen hebben. Die dit venster kunnen sluiten, zoals elke mastermind het wil. Welkom bij de leverancier van je verlangen. Keer terug nu het nog kan.
Vrije tijd
🤭 🌿 In de vrije tijd van de handen en pen, is het lezen en vakliteratuur en aanverwante steeds inspirerend, soms de snaren, maar dat is delicaat. Werken zijn vaak wel richting 'bouwsteentjes voor de productie van Haarlemmer olie in de energietransitie'. Maar dat mag niet - als kunst - volgens de regels van de Kamer van Koophandel, wat ik stom vind. Want vroeger heette die zelfde kamer gewoon iets met kunst en nijverheid en dergelijke. Ik vind persoonlijk dat die beide echt bij elkaar horen, maar 'de systeemwereld' denkt in hokjes en dan ben je hetzij sbi code 9003 (dwz het schrijven en overige scheppende kunsten) hetzij sbi code 72192 (het doen van Speur- en ontwikkelingswerk), waarin beide ècht héél verschillende BTW-regels gelden (wat het extra interessant maakt). Hoe dan? Helaas mag kunst niet een gebruiksvoorwerp zijn. Ik vind dat ongezond. Ik vind immers dat alle kunst een gebruiksvoorwerp kan zijn. Zeg nou zelf. Een verhaal is altijd 'bruikbaar', je kan er iets mee! Het gebruik van genot door het zien van een kunstwerk, het ervaren van 'lering' door het zien van een andere kijk op de werkelijkheid, enz enz. En met bouwsteentjes voor de energietransitie maken, maak ik de facto gewoon kunst. Zie mijn site: https://www.gpx.nl en de social media, of kom langs voor een kop koffie. Kunst met één centrale krul, de trapleuning. Aanvulling op vrijdag de dertiende juni ad.2025, de vijfde Pinksterdag, bij warm weer 28⁰ C zou het zijn. Daarom prettig te vertoeven bij 17⁰ C in de werkplaats, in het souterrain. Airco? Haha, nee dat past niet bij het huis, het intern klimaat werkt energiebesparend, ik streef naar een e-boiler en wacht met toenemend geduld (hoe dan anders?) op de gestaag werkende doorontwikkeling van GPX.. Uit verveling maak ik zomaar een verhaal over woorden, dat zit het schrijven nooit in de weg. hoe zwerven talen over de aarde, welke wetenschappelijke studies bestaan er normaal vindbaar over hoe taal ooit begon en met welke soort van geluiden of klank~woorden begon die eerste klanktaal als het vorm van de oudste oertaal, als begin van taal? En met onderscheid in klanken voor feiten, actuele feiten, voor loos alarm, voor ik zoek je waar ben je kom naar me toe ik heb iets wat ik je wil laten zien, kom kom, voor de ochtendgroet, voor we verzamelen voor een grote voedseltocht vanwege windvlagen die op komst zijn, afgeleid uit het eeuwig altijd durende weer en wolkenbeeld, luchtvochtigheid, de trage variatie van de temperatuur, erbij geteld met hoe de wind waait ongeveer. Maar ook berichten van: daarheen ➡️ 🌀🌊🌬️ kom-allemaal-ga-met-ons-mee-twiettwiet doen koolmezen dan. En van dat berld vervolgens over hoe talen reizen door ruimte en tijd. Ja, hoe dan? Hoe zwerven talen over de aarde? En welke wetenschappelijke studies bestaan er.. zijn die ook 'normaal' vindbaar, studies over hoe taal ooit begon? En met 'welke soort' van geluiden~woorden begon die eerste klanktaal als het vorm van de oudste oertaal, als begin van taal? En evolutionair gezien is het redelijk te vermoeden dat spelenderwijs geluiden maken met keel en tong, handen en anderszins denkbare, misschien samen een rol, bij het tot stand komen van nuancering van eerste klankwoorden? En met onderscheid in klanken voor feiten, actuele feiten, voor loos alarm, voor de ochtendgroet, voor het verzamelen voor een grote voedseltocht vanwege windvlagen die op komst zijn, afgeleid uit het eeuwig altijd durende weer, erbij geteld met hoe de wind waait ongeveer, daarheen kom allemaal ga mee twiettwiet, wat zeiden de eerste mensachtigen aan elkaar, waar begon het eerste woord wijzend naar iets en lonkend kijkend daarheen, oeh oeh ritmisch met de lengte beweging van de arm mee. of zeg voorpoot, geen idee bij gorillas. Tjilp zegt mijn inwendige mus. Overigens de voorpootjes van de mus, die gedachte is toch ook wel leuk om in te beelden en om daar nog eens verder over na te denken. Toch? 🐤 Een octopus met een Zwitsers zakmes bedenken, zoiets kan je zomaar overkomen.

Betrokken bij

Berichten van Egbert