Tijdens de eerste Spijker Verkeers Kermis werd een lezing gehouden door stedenbouwkundige Wim Lavooij met als thema Spijkerkwartier een wijk binnen een 15 minuten stad.
In dit eerste bericht wordt toegelicht wat een 15 minutenstad betekent.
In volgende berichten zal nader worden ingegegaan op diverse elementen zoals wonen, leven, werken, recreëren etc.
Een 15-minuten-stad kan worden gezien als een ideale stedelijke situatie waarbinnen de meeste basisbehoeften en aanvullende wensen voor inwoners te bereiken zijn binnen het kwartier. Belangrijk uitgangspunt is dat auto’s wel onderdeel uitmaken van deze stad, maar zeker niet de schaal of vorm bepalen. De tijdseenheid van een kwartier is dus op basis van afgelegde afstand per voet of fiets.
Het concept van de 15 minutenstad raakt steeds meer ingeburgerd in grote steden. Dat concept houdt in dat alle inwoners van de stad in niet meer dan vijftien minuten fietsen of wandelen toegang hebben tot alles wat ze nodig hebben: winkels, kantoren, scholen, gezondheidszorg, sport, cultuur en ontspanning. Een stad op mensenmaat dus, in plaats van een stad op maat van de auto. De 15 minutenstad is een idee van de Frans-Colombiaanse stedenbouwkundige Carlos Moreno. Het idee wordt intussen al toegepast in steden als Parijs, Barcelona, Melbourne en Ottawa.
De Gemeente Utrecht gebruikt in haar stedenbouwkundige visie de 10 minuten stad.
In Zweden experimenteert men zelfs met het concept van de 1 minuutstad. Deze aanpak is vergelijkbaar met zoals de gemeente Arnhem samen met het BuurtGroenBedrijf de herinrichting van de straten in het Spijkerkwartier aanpakt
In de ideale 15-minuten-stad bestaan drie verschillende zones:
- De ‘vijf minuten lopen’-zone. In dit gebied vinden zo’n 2.600 bewoners de basisbehoeften, zijn kleine ondernemingen gevestigd en is in ieder geval sprake van een klein centrum.
- De‘vijftien minuten lopen of vijf minuten fietsen’-zone. In deze zone, voor 23.000 bewoners, zitten scholen, winkels, apotheken en parken waar bewoners van meerdere wijken gebruik van maken.
- De ‘vijftien minuten fietsen’-zone bevat alle andere soorten culturele, maatschappelijke en commerciële voorzieningen, net als de grootste werkgevers van de regio. In deze zone wonen minimaal 350.000 mensen.