Afgelopen zaterdag 14 september openden de deuren van Repaircafé Spijkerkwartier weer. De reparateurs gingen geen uitdaging uit de weg en dat leidde tot een hoop geslaagde reparaties. Bovendien bleek het Repaircafé voor een aantal reparateurs een mooie gelegenheid om hun Nederlands te oefenen. Er werd dus impact gemaakt op vele vlakken.
De reparateurs slaagden er samen met bezoekers in om heel wat spullen een nieuw leven te geven. Van de 35 aanvragen die zaterdag gedaan werden, kon meer dan de helft gerepareerd worden. Zo ook de rits van een tennistas. De tas was in goede staat, maar ritste niet meer dicht. Reparateur Diny wist de rits met wat gepriegel weer aan de praat te krijgen. Een nieuwe inzetten bleek helemaal niet nodig.
Zoals het klokje thuis tikt - Bovendien maakten twee kinderen afgelopen weekend wel iets heel bijzonders mee. Ze waren samen met hun moeder naar het Repaircafé gekomen met een lichtblauwe klok in de vorm van een kat. Deze hing al een tijdje in de kinderkamer, maar was om onduidelijke reden gestopt met tikken. Reparateur Rudi durfde de operatie aan, maar moest na een aantal pogingen opgeven om de klok weer aan de praat te krijgen. Desondanks werd de kat weer mee naar huis genomen: te leuk om afscheid van te nemen. Tot onze verrassing kregen we de volgende dag een mailtje van het gezin. De kat was weer tot leven gekomen! Dat beetje extra aandacht had hem vermoedelijk goed gedaan.
Veiligheid voorop - Een volgende uitdagende aanvraag kreeg reparateur Daniël voorgeschoteld. Een bezoeker kwam namelijk naar het Repaircafé om de rem van zijn rolstoel te laten repareren. De rem was zijn kracht verloren en dat begon wat gevaarlijk te worden. Daniël had nooit eerder zo’n reparatie uitgevoerd, maar ging aan de slag. Met wat creatief denkwerk, wist hij de reparatie te laten slagen. Zo kon deze bezoeker weer veilig de straat op in zijn rolstoel.
Taalbarrière als kans - Verder versterken ook #meedoeners het team van reparateurs bij Repaircafé Spijkerkwartier. De taalbarrière is daarbij geen probleem. Waar nodig communiceert de reparateur met behulp van een handige vertaalapp. Het Repaircafé blijkt dan ook een mooie plek om de Nederlandse taal te oefenen.
Een duurzame keuze - Naast de reparateurs was ook een vertegenwoordiger van de Energiebank weer aanwezig. Energiecoach Tom informeerde bezoekers over het hulpaanbod van een energiecoach en het plaatsen van energiebesparende maatregelen. Bovendien stond de milieubak van 2Switch weer voor de deur van De Lommerd. De spullen die echt niet gerepareerd konden worden, werden daar ingeleverd.
Kortom, er is dus weer een hoop gerepareerd én geleerd. Tijdens het volgende Repaircafé willen we jong en oud nog meer stimuleren om van elkaar te leren. Dat uitgangspunt hopen we dan ook verder te verstevigen.