NB - Updates staan onderaan toegevoegd.
Grootste proef met slim laden op publieke laad infrastructuur in Nederland komt ten einde
-- De werkgroep Verkeer - Spijkerkwartier -- 21 maart 2022 --
Als deelnemer aan de werkgroep verkeer maak ik me sterk voor de toekomstige laadinfra in de wijk, mede om die mee te nemen in het buurt energie platform. Daarom volg ik het nieuws over de ontwikkelingen. Vandaag kwam het nieuws dat Allego vanaf heden genoteerd staat aan de NYSE-beurs in NewYork. Om kapitaal te werven voor grote plannen.
Ik vroeg me af hoe het zit met die firma, omdat ik ermee van doen heb. In september 2021 sprak ik daarover met de gemeente. Ik zocht even het verschil tussen Elaad en Allego... nu blijkt Elaad slechts een projectfirma te zijn. Dat wil zeggen, een stichting als kennis- en innovatiecentrum op het gebied van Smart Charging in Nederland en is een initiatief van de Nederlandse netbeheerders. Het einde van de proef loopt dus kennelijk nog door, zie de website: https://www.elaad.nl/
Allego, claimt dit onderzoek uit te voeren in het kader van de concessie Gelderland en Overijssel samen met de andere onderzoekspartners Enexis, Liander, provincie Overijssel, provincie Gelderland en Elaad. Allego verlaagt (per 2 juli 2021) de voorziene aansluitwaarde van alle laadpalen 3*35A (22 kW) per laadpaal naar de meer gangbare 3*25A (17 kW) per laadpaal.
Wat betekent dit voor jou als e-rijder? Alle betrokken laadpalen, circa 1.000 in totaal, verspreid over beide provincies, worden vanaf nu tot medio september 2021 omgezet naar een 3*25A netaansluiting.
Deze netaansluiting is de standaard voor de meeste publieke laadpalen in Nederland. De hogere vermogens die buiten de avondpiek beschikbaar waren tijdens de slim laden proef komen daarmee te vervallen.
Allego en haar onderzoekspartners hebben veel geleerd van dit onderzoek. De onderzoeksresultaten zullen in het najaar beschikbaar komen en worden gecommuniceerd via social media.
Ik heb gezocht op onder andere: https://www.elaad.nl/downloads/downloads/ maar ben nog onvoldoende thuis in het metier als niet-auto gebruiker. OPROEP - iemand die zijn/haar ervaring kan delen met elektrisch laden, neem svp contact op om even te sparren!
Via de gemeente Arnhem poogt GPX de laadpalen in het Spijkerkwartier aan te takken in een groepsmeter. Dit overleg loopt moeizaam, er zijn grote belangen mee gemoeid. Allego dus nu op de beurs van NewYork genoteerd, lees meer: https://www.tankpro.nl/challenge/2022/03/21/laadpalenbedrijf-allego-krijgt-langverwachte-beursnotering/
Met het buurtenergieplatform willen we naast de gewone data van de laadpaal ook graag de State of Charge (SoC) representeren. Waarom? Omdat het een bijzondere vorm van lokale buurtenergie betreft. Een proef daartoe loopt al bij de Saksen Weimar Kazerne.
Wordt vervolgd.
Aanvulling 9mrt2023 -
UPDATE -
Een mede wijkbewoner vertelt als volgt
dat hij merkt dat er heel veel laadpunten van Allego defect zijn. Er zitten op sommigen ook stickers op dat ze defect zijn. De gemeente Arnhem vermeld het op haar site:
https://www.arnhem.nl/actueel/alle_nieuwsberichten/63_Allego_laadpalen_in_Arnhem_tijdelijk_buiten_gebruik
De druk is nu wel heel hoog op de palen die het wel doen. Het enorme prijsverschil is ook opgemerkt en men laadt nu voornamelijk bij het laadpunt (Vattenfall) aan de Boulevard Heuvelink. De provincie heeft via aanbesteding een scherp tarief afgedwongen; dit is een goede zaak voor de elektrisch rijder; maar ook voor niet elektrisch rijder. De leverancier (Vattenfall) zou naast dat scherpe tarief, de laadpunten dan pas willen plaatsen wanneer ze weten dat ze de kosten van de aansluiting+paal+service gaan terugverdienen. Voor de bestaande laadpunten gelden vermoedelijk andere afspraken. Die zijn onbekend vooralsnog.
Vraag:
Is een openbaar laadpunt van Vattenfall voordeliger dan laden dan thuis met een variabel stroomcontract? Antwoord van de laadpaalgebruiker: ja.
De mede wijkbewoner meldt voorts dat hij contact met Vattenfall gaat opnemen om te vragen hoeveel unieke deelnemers gebruik maken van de laadpunten. Binnenkort zien we hier hopelijk een beeld van die aantallen.
Tot zover de UPDATE van 9mrt2023 -
UPDATE 12 maart 2023
Een andere mede-wijkbewoner bevestigde vandaag de defecte laadpalen in het Spijkerkwartier en geeft een opsomming:
- 2 van de 2 palen in de karel van gelderstraat zijn allebei sinds 4 maanden stuk;
- 4 van de 4 palen in de CA Thiemestraat zijn sinds 2 maanden stuk;
- 1 van de 2 palen op de Boulevard Heuvelink is stuk;
- 2 van de 2 palen op de Spijkerstraat zijn stuk
Tot zover de UPDATE van 12 maart 2023 -
nieuwe berichten over het elektrisch laden zijn welkom als vanzelfsprekend.