Een twintigtal ondernemers van de Steenstraat, Ir. J.P. van Muijlwijkstraat en de Spijkerlaan waren dinsdag 10 oktober aanwezig. Na het eten van een heerlijk soepje, aangeboden door Roaming Chefs, startte om 19.00 uur de bijeenkomst.
De 3 organisatoren van de avond: Herman Deelen, Willem van Gent en Franske Brandt stelden zich kort voor. Vervolgens vertelde Herman over de methodiek DeBlauweWij(k)Economie.
7-straatjes
Gastspreker Marcel Linneweever van 4-D optiek vertelde hoe de ondernemers in de 7-straatjes samenwerken.. Zij zijn met een kleine actieve groep aan de slag gegaan en sluiten aan bij diverse overleggen van de gemeente en organiseren met elkaar events. Er is nauw contact met het Platform Binnenstad Arnhem. Zij werken projectmatig en kijken of er dan ook financiële aanvullende middelen mogelijk zijn. Ze zijn niet formeel georganiseerd in een ondernemersvereniging maar overleggen naar behoefte en op individueel initiatief.
Ondernemers uit de Steenstraat
Vervolgens vertelden 2 ondernemers uit de Steenstraat waarom zij vanuit de Steenstraat ondernemen. Allereerst Gerrit van Hunen, zijn bedrijf, een familiebedrijf dat zich al 81 jaar in de Steenstraat bevindt. Daarna ondernemer Marjan Zeylmans die inmiddels al weer 3 ½ jaar gevestigd is in de Steenstraat inmiddels met 2 winkels, Eigen Stijl en Eigen Stijl Kind.
Gespreksronden
Vervolgens gingen de ondernemers gedurende 4 ronden in tweetallen in gesprek. Dit was een mooie gelegenheid om elkaar te leren kennen en de dromen, kansen en zorgen voor de Steenstraat en omgeving te verwoorden. Want ook de omliggende straten behoren tot het winkelgebied.
De opsomming van de dromen, kansen, trots, en zorgen over de Steenstraat e.o.
Dromen voor de straat:
•Goede winkels, goede werking shared space
•Gezellige straat
•Duurzaam aanbod
•Bewoners en ondernemers inrichten van de omgeving
•Groene straat met bloemen en terrassen
•Apart & hip
•Foodstreet
•Imago: mensen komen speciaal naar de Steenstraat
•Straat met allure
•Kleine winkels blijven als verrassende straat
Trots over/voor de straat:
•Degelijk, eigenwijs, kwaliteit
•Betrokken wijk/bewoners
•Veel ideeën, mooie wijk
•Laagdrempelig, diversiteit in bijzondere winkels
•Bereikbaarheid openbaar vervoer
•Speciaalzaken, ambachtelijke producten
•Veel individuele ondernemers/familiebedrijven
•Trots op eigen bedrijf
•Persoonlijke aandacht/ veel aanbod
•Historie van de straat
•Divers aanbod dagelijkse producten
Kansen voor de straat:
•Internet: website, social media
•Acties uitvoeren
•2 events per jaar organiseren
•meer contacten onderling
•aanhaken bij overleg met gemeente
•goede zaken (bloemen, lifestyle etc.`0
•inclusieve duurzame wijk
•Verder specialiseren (bijvoorbeeld: schoenen, CD’s/`LP’s, vis)
•Samenwerkingsverband
•Vaker elkaar kort ontmoeten
Zorgen voor de straat:
•Teveel GSM winkels/goudwisselkantoren
•Te hoge snelheid (30 km. Per uur wordt niet nageleefd)
•Gebrek aan tijd om samen te werken
•Eenzijdig winkelaanbod
•Hoge huren, vervuiling (kauwgom/peuken)
•Onveilig
•Ongewenste klanten/veiligheid
•Relatie huurbazen
•Parkeerbeleid
•Bereikbaarheid met de auto
Vervolg
Aan het einde van de avond is de afspraak gemaakt dat we elkaar willen blijven ontmoeten. Optie is een Kerst- of Nieuwjaarsborrel. Wie pakt dit op?
Successen willen we delen en ook elkaar gemakkelijk kunnen benaderen. Daar is op deze avond door de aanwezige ondernemers de basis voor gelegd.
De website en social media gaan we oppakken. Het bestand met de mailadressen etc. wordt aangevuld met adresgegevens en is beschikbaar voor activiteiten.
Ook een besloten Facebookgroep wordt aangemaakt zodat we elkaar gemakkelijk kunnen benaderen. Daarnaast gaan we kijken wat Platform Binnenstad voor ons kan gaan doen. Zij regelen voor ons al wel de verzekering van de Sfeerverlichting in de straat. Deze hangt inmiddels en 52 ondernemers hebben hieraan financieel bijgedragen, daar kunnen we trots op zijn.
Voor diegene die er niet bij waren, wees een volgende keer van harte welkom.