Rembrandt nieuwe stijl
In het gesprek met Pim Hermeling, eigenaar van film distributiebedrijf September en nieuwe exploitant van Rembrandt, ontvouwt hij de één na de andere visie en het één na het andere plan. We hadden afgesproken in Rembrandt maar dat bleek binnen op dit moment te desolaat om een gesprek te voeren. We wijken uit naar het nabij gelegen Mahler. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de restyling van het pand binnen. Een nieuw en meer trendy kleurenpalet gaat er komen maar aan de 5 zalen zelf gebeurt niet veel. Wel komt er een gloednieuw horecagedeelte.
Arnhem
Pim is zelf 47 jaar geleden geboren in het Elisabeth Gasthuis in Arnhem en een deel van zijn familie woont nog in Arnhem. Ook hij heeft nog herinneringen aan Rembrandt van vroeger. Mijzelf -als authentiek Arnhems meisje- staat nog voor de geest dat -lang geleden- er voor aanvang van de film een organist speelde.Inmiddels runt Pim zijn bedrijf vanuit Amsterdam. Met Septemberfilms koopt hij filmrechten en verzorgt hij de distributie en marketing rondom deze films in de Benelux. Door alle veranderingen rondom films en video en de komst van o.a. netflix en internet wil Pim door middel van exploitatie van bioscopen nieuwe stijl voor zijn films rechtstreeks toegang verwerven tot het filmdoek. Het concept dat hij heeft ontwikkeld voor Rembrandt in Arnhem wil hij ook gaan ‘uitrollen’ in 5-8 andere steden. Arnhem heeft daarvan dus de primeur
. Pim Hermeling
Huiskamergevoel erin, popcornlucht eruit
Pim richt zich met het nieuwe Rembrandt op de doelgroep van 40 +ers. Mensen die houden van een kwaliteitsfilm met vooraf een lekker hapje eten en napraten met een goed glas wijn. Allemaal in hetzelfde pand; een verzorgd avondje uit in een prettige sfeer. Het horecagedeelte vindt hij dan ook het belangrijkste onderdeel van de vernieuwingen. Naast goede kwaliteit horeca moet de uitbollige uitstraling en de popcornlucht plaats gaan maken voor een gewaagder en meer uitgesproken sfeer en moet Rembrandt weer echt een stadsbioscoop worden. Het terras komt terug en boven in het pand wordt een lounge ruimte gemaakt. Zoals Pim zegt: “er moet een huiskamergevoel gaan ontstaan waar mensen zich thuis voelen en graag en regelmatig terugkomen”.
Rembrandt foyer december 2015
Bijt elkaar niet
De verhoudingen met Focus en Pathé zijn goed te noemen. Volgens Pim zitten ze elkaar niet echt in het vaarwater omdat de programmering van de films per bioscoop verschilt. Zoals hij zegt ”de programmering bepaalt de doelgroep”. Rembrandt gaat zich richten op de wat commerciëlere arthouse- en filmhuisfilms als bijvoorbeeld de film ‘still Alice’. Het grote verschil is dat hij in Rembrandt de mogelijkheid heeft om films langer te laten draaien en op meerdere tijdstippen dan het huidige filmhuis dat kan doen. In Rembrandt hebben de bezoekers ook meer kans een goede film te gaan zien op het moment dat het hun het beste uitkomt en er meteen een avondje uit van te maken.
Première
Het pand van Rembrandt is nu nog in eigendom van de directeur van Artis die ook filmdistributeur is geweest. Pim least het beeldbepalende pand met optie tot koop. Alles gaat in een stroomversnelling: het pand kwam in de zomer van 2015 leeg te staan, hij zag het ‘voorbijkomen’, en in augustus volgenden de eerste gesprekken. Er wordt nu binnen gewerkt en medio februari 2016 wil hij het vernieuwde Rembrandt openen met de première van een grote film die anders aan Arnhem voorbij was gegaan.
Het Rembrandt theater heeft vroeger een grote invloed gehad op het culturele uitgaansleven in Arnhem. Oude glorietijden herleven zoals in de beroemde filmweken in Rembrandt Arnhem ( 1955-1983) waar belangrijke films in première gingen, limousines af en aan reden en filmsterren over de rode loper liepen.
1971
Welke film in het nieuwe Rembrandt opent wil hij nog niet kwijt, maar hij biedt wel aan om via de website van mijnspijkerkwartier tegen die tijd te komen met een leuke actie.
Dus buurtgenoten hou deze website in de gaten en tot ziens in Rembrandt!
Tekst en foto’s Trudi Hendriks