Hiermee willen wij u informeren over de stand van zaken rond de uitvoering van fase 2 en 3 in het Spijkerkwartier.
Wat hebben we gedaan?
Per straat zijn drie bijeenkomsten gehouden, waarbij de belangen van bewoners, ondernemers en eigenaren in kaart zijn gebracht. Hiervan is een overzicht gemaakt, uitgesplitst naar eigen belang, gedeeld belang en algemeen belang. Gezamenlijk zijn de ambities bepaald. Dat is vertaald in een gedeeld programma van eisen. Vanuit dat programma heeft de gemeente een wensbeeld getekend. Dat is inmiddels gepresenteerd en gekeken is of dit beeld voldoet aan het programma van eisen.
Waar zijn we nu mee bezig?
Op dit moment zijn we bezig met de technische uitwerking van het wensbeeld. Onderzocht wordt of het technisch mogelijk is om dit wensbeeld te realiseren. Maar dit onderzoek kost tijd. Werkzaamheden die we daarvoor nu uitvoeren hebben te maken met o.a. proefsleuven graven, kabels en leidingen, maaiveldhoogtes, standaard maatvoeringen, afwatering hemelwaterafvoer en verlichting. Ook voeren we gesprekken met partijen om werkzaamheden te combineren, zoals het vervangen van kabels en leidingen en het nieuw aan te leggen glasvezelnet.
De staat van de bomen is onderzocht door een onafhankelijk adviseur van de bomenstichting, Gerrit Jan van Prooijen, aangedragen door de bomengroep. Zijn onderzoek, waarin o.a. boomwortels en -spiegels zijn meegenomen, wordt als zeer waardevol ervaren in het proces. Wij zijn blij met zijn kennis en ervaring en hebben afgesproken dat hij bij het ontwerp- en uitvoeringsproces betrokken blijft.
Welke resultaten kunnen wij op dit moment melden?
Spijkerlaan en Spijkerstraat
Het technisch onderzoek heeft tot een schetsontwerp geleid. In het schetsontwerp is een aantal wijzigingen aangebracht ten opzichte van het wensbeeld. Het voldoet nog steeds aan het programma van eisen, zoals dat tijdens de drie avonden is opgehaald. Dit proces loopt gewoon door en de mensen worden tijdens een nog te plannen bewonersavond in het voorjaar van 2019 geïnformeerd over het laatste ontwerp, de uitvoeringswijze en de planning.
Prins Hendrikstraat en Parkstraat
Het wensbeeld in de Prins Hendrikstraat en Parkstraat kost ongeveer 31 parkeerplaatsen. Om te beoordelen of deze parkeerplaatsen kunnen worden opgeheven, wordt gewacht op de evaluatie van het parkeerplan. Het was in eerste instantie de bedoeling om deze evaluatie in december 2018 af te ronden, maar de gemeente en de werkgroep verkeer hebben meer tijd nodig voor de verwerking van de cijfers en alle vragen. De verwachting is dat de evaluatie in het tweede kwartaal van 2019 klaar is. De werkgroep verkeer zal de wijk hier apart over informeren.
Kastanjelaan
Ook is er meer tijd nodig om nader onderzoek te doen naar de fysieke toestand van de bomen in relatie tot de werkzaamheden. Wanneer we hierover meer duidelijkheid hebben, gaan we opnieuw in overleg met de bewoners van de Kastanjelaan. Dit proces zal ongeveer drie maanden duren.
Wat zijn de vervolgstappen?
Planning
Het onderzoek naar de staat van de bomen is dus klaar. In februari 2019 staat een bewonersoverleg gepland waar Gerrit Jan van Prooijen het rapport over de staat van de bomen zal presenteren.
Naar verwachting zijn de cijfers en analyses uit de evaluatie van het parkeerplan ook in februari klaar. De werkgroep verkeer zal dan in het tweede kwartaal van 2019 aan het bewonersoverleg en aan de gemeente aanbevelingen doen over de te nemen vervolgstappen. Daarna kan besloten worden of een aantal parkeerplaatsen in de Prins Hendrikstraat en de Parkstraat opgeheven kan worden.
In het voorjaar van 2019 zullen we nader overleg voeren met de bewoners van de Kastanjelaan.
Wij hopen u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u fijne feestdagen en een goed begin van het nieuwe jaar!