Menu

Buurtverhaal:

Fietswrakken! (2018)

Linda B.
Gepubliceerd op 14 juli 2018

Fietswrakken! 

Als betrokken én fietsende (en dus fietsparkerende) buurtbewoner heb ik begin april (!) voor het eerst de gemeente gebeld of ze weer eens fietswrakken-opruiming konden houden op de Velperbuitensingel (dus waar o.a. Café Vrijdag en de AH zitten), en aan het begin van de Steenstraat ( o.a. voor de Primera).

Na drie keer bellen zonder duidelijk antwoord en (waar ik om gevraagd had) niet teruggebeld te zijn door de betrokken ambtenaar, kreeg ik de vorige week éindelijk een compleet antwoord op de vraag waarom er nog niets aan gedaan was. 

En het zit zo: Tot nu toe mocht de gemeente felgekleurde labels hangen aan weesfietsen en -wrakken, en de daarna niet weggehaalde fietsen na zes weken verwijderen. (Een weesfiets is nog wel bruikbaar (te maken), maar duidelijk zeer lang niet meer gebruikt.) Omdat er echter “juridisch gezien toch sprake is van andermans eigendom wat dan “zomaar” door de gemeente wordt ontvreemd, waarvoor zelfs vaak een kettingslot doorgeknipt moet worden”, is er een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening in de maak. Die houdt in dat de gemeente aan échte fietswrakken een oranje label mag hangen en ze reeds na twee weken mag verwijderen. Maar weesfietsen krijgen een wit label en hebben een wachttijd van vier weken. Omdat de wijziging in de A.P.V. er nog niet officieel door is, gebeurt er ondertussen met de vele verzoeken (want ik ben niet de enige beller) dus gewoon even helemaal niets...

En nu hoor ik sommigen denken: “Ja maar ik zag wel vorige week ineens bij café Vrijdag een paar oranje stickers!” Klopt!

En dát zit weer zo: Er zijn twee afdelingen die mogen stickeren, nl. Onderhoud, omdat ze op die plek iets moeten gaan doen, en Handhaving (voor de openbare orde). Onderhoud mag indien nodig nog wel stickeren, (dus er gaat iets gebeuren daar), maar handhaving mag dus gewoon even helemaal niets...

Op mij vraag wanneer die nieuwe A.P.V.dan van kracht wordt was het antwoord dat “dat waarschijnlijk over de zomervakantie heen getild wordt”. Hoe zwaar kan het zijn...

Ik hoop hiermee iedereen onnodige irritatie en moeite en kosten van bellen te besparen, én onze nieuwe VOS (Verenigde Ondernemers Spijkerkwartier) misschien wat toekomstig (voor)werk uit handen te hebben genomen.

Met spijkerse groet,            Linda. 

Reacties

Linda 16 november 2018
Gistermiddag bericht terug van de gemeente, "...dat het mede aan de wethouder ligt die de goedkeuring aan de aanpassing moet geven." Dus, we moeten bij de wethouder zijn. En laat onze wijkwethouder (Cathalijne Bouwkamp) nou nét die avond bij ons bewonersoverleg aanwezig zijn. Omdat ik er zelf niet kon zijn heb ik geprobeerd het dan op een andere manier onder haar aandacht te laten brengen, en dat is gelukt! Bedankt Astrid!!!
Linda 15 november 2018
Als die dan maar niet bij dhr. van den Ham van Handhaving terechtgekomen is, want die wordt altijd als eerste benaderd maar die kan ook niks, terwijl ook zíjn handen jeuken om aan de slag te gaan!
Anita 15 november 2018
Inderdaad, maar vanmorgen een whatsapp gestuurt, binnen een kwartier antwoord - de vraag is niet op de juiste manier bij de behandelaar terecht gekomen - maar er wordt nu aan gewerkt. wordt vervolg....
Linda 14 november 2018
Eind oktober weer gebeld. Doorverwezen naar Xaveria Volman van Team Leefomgeving. Ook zij zet er met graagte haar tanden in, maar meldt een paar dagen later dat ook zij niet verder komt. "Het staat in elk geval nog niet "op de rol" om in de gemeenteraad behandeld te worden. Probeer het via de Spijkerbrigade." Vandaag weer gebeld. Er is nu contact geweest met iemand van Juridische Zaken. "Het was hem niet bekend maar hij gaat het opzoeken, er mee bezig etc." Hij rapporteert dan terug naar de mevrouw die ik aan de lijn had en die mailt en/of belt mij dan weer. Hoe lang dat duurt? "Geen idee mevrouw." Wordt vervolgd...
Linda 10 oktober 2018
Na een bezoekje met de fiets aan de Primera was ik weer helemaal in de stemming om weer eens te bellen. De zomervakantie is nu toch echt allang voorbij... Het gebruikelijke blabla, "Ik kijk het even voor u na..." (duurde 9 min.), en komt terug met het verhaal dat ik al kende. Resultaat na veel aandringen: "Melding wordt doorgegeven..." "Wéér doorgegeven mevr., eerste melding was al op 4 april!" Behandelende ambtenaar (nog steeds dezelfde naam) krijgt mail met verzoek tot bel en/of mailcontact voor nadere uitleg. En ik heb nu ook een zaaknummer 300432. Kom maar op! Heb jij al wat gehoord Anita?
Linda 11 september 2018
Leuk! Ik had het ook alweer op mijn lijstje staan. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor je reactie krijgt... Als ik tijd en de bui ervoor heb zal ik telefonisch nog eens aan de bel trekken. Groetjes, Linda.
Anita 11 september 2018
Hi, ik heb contact opgenomen met de gemeente - dit keer via het contact formulier (zaaknummer is 292695) - zodra ik antwoord heb laat ik het weten.
VOS 10 augustus 2018
Linda, bedankt voor de duidelijke info en voorwerk, we gaan er mee verder.
Linda 18 juli 2018
Misschien zouden we direct burgemeester Marcouch moeten mailen/benaderen. Híj heeft o.a. Openbare orde in z'n portefeuille; en ook Externe relaties. Als hij die en vooral ook toeristen wil laten zien hoe mooi Arnhem wel niet is, zijn die plekken met fietswrakken natuurlijk een smet op het blazoen. Misschien kan de zaak dan ineens wat bespoedig worden!?!
Anita 18 juli 2018
Linda, bedankt. Ik was een van diegene die gebeld had en geen duidelijk antwoord kreeg. Eind augustus maar weer bellen dan.


Bekijk alle verhalen in je buurt »