Zaterdag 3 november werd alweer het vierde repaircafé georganiseerd in het Spijkerkwartier. En wat een succes! Niet eerder werden zoveel reparatieaanvragen gedaan. Een mijlpaal voor het nog jonge wijkinitiatief.
De reparateurs hebben samen met bezoekers weer een mooie impact gemaakt. Van stofzuigers tot naaimachines, van jassen tot koptelefoons – er werd van alles onder handen genomen. Van de 60 aanvragen die zaterdag binnenkwamen, meer dan de helft gerepareerd worden. "We zijn trots op de impact die we samen hebben kunnen maken," aldus organisator Evyna Brand.
En als er een onderdeel miste, bleek dat geen probleem: een van de bezoekers gingen snel even langs een lokale ondernemer om het te kopen. Zo kon de reparatie van haar stofzuiger dezelfde dag nog afgerond worden. Spullen die echt niet gerepareerd konden worden, werden na het weekend opgehaald door 2Switch.
Repareren kun je leren! - Mooi aan dit initiatief is dat reparateurs op laagdrempelige wijze hun kennis overdragen aan de bezoeker. Bezoekers leren door het reparatieproces van dichtbij te zien. Bovendien kregen 13 bezoekers nuttig reparatieadvies, zodat ze thuis zelf aan de slag konden. Zo kunnen zij met deze nieuw vergaarde kennis zélf impact gaan maken.
Duurzaamheid vraagt creatief denken - Repareren is veel meer is dan een technische zaak. Het vraagt vooral om creatief denkvermogen. In plaats van altijd meteen naar nieuwe onderdelen te grijpen, wordt er bij het Repaircafé gezocht naar slimme, duurzame oplossingen. En juist die creativiteit is cruciaal als we echt willen bijdragen aan een duurzamere wereld.
Het gaat niet altijd om grote, ingrijpende veranderingen. Soms zijn het juist de kleine, vindingrijke oplossingen die het verschil maken. Zo kunnen we binnen het Repaircafé bijvoorbeeld geen nieuwe ritsen plaatsen, maar dat weerhield onze reparateur op 3 november niet van een slimme oplossing. In plaats van de kapotte rits te vervangen, werd het trekkertje van een oude rits gebruikt en op de kapotte rits gezet. Het resultaat? Probleem opgelost, zonder iets te verspillen!
Inclusiviteit stimuleren - Een streven van Repaircafé Spijkerkwartier is om inclusiviteit te stimuleren. We zijn dan ook blij om te merken dat bezoekers in een rolstoel en scootmobiel ons weten te vinden.
Bovendien zien we dat jonge kinderen regelmatig langskomen met hun ouders. Vaak nemen zij speelgoed mee, zoals een autootjes, speelgoedtreintjes en felgekleurde klokken. Het blijkt nog lastig om hen zelf mee te laten helpen in het reparatieproces. Wel is het een ervaring die hun wereld verrijkt. En wie weet zitten zij in de toekomst wel aan de andere kant van de tafel: als reparateur!
Gedragen door bezoekers - Bezoekers geven regelmatig terug dat ze een fijne, open sfeer ervaren bij het Repaircafé. Mensen lijken zich verbonden te voelen met het initiatief. Regelmatig komt een bezoeker bij ons binnenlopen die aangeeft zich ook te willen inzetten voor Repaircafé Spijkerkwartier.
Zo kwam er afgelopen weekend iemand langs die het leuk vindt om bij ons te komen repareren. Een andere bezoeker heeft geen reparatie skills, maar vindt het leuk om op een andere manier bij te dragen. “Fijn om te merken dat ons initiatief door de wijk gedragen wordt, aldus Germa Huijbers. “De kracht van ons initiatief ligt in het stimuleren van de verbinding tussen bewoners, ondernemers en gemeente. En, verbinding tussen bewoners onderling.”
Partners van Circulair Spijkerkwartier zijn: Energiebank, het bewonersoverleg, De Lommerd, De Blauwe Wij(k) Economie, BuurtKlusBedrijf Spijkerkwartier, Spijkerbikes Spijkerkwartier, Repaircafé Arnhem, Afvalbeheer Gemeente Arnhem. En, last but not least: de vrijwillige reparateurs.